- نظام و سیستم جدید و جامعی جهت ارتقاء دائم کیفیت خدمات و رعایت بالاترین استانداردهای ممکن در سازمان، میباشد. هدف حاکمیت بالینی این است که محیطی را فراهم سازد که کارکنان بخش سلامت به شکل منظم و مستمر به این مسئله فکر کنند که چگونه بهتر می توانند کار به صورت صحیح،به موقع انجام دهد.
- حاکمیت بالینی فرصتی برای یافتن راه های به حرکت در آوردن افراد با انگیزش کمتر به سمت ایجاد تعلق سازمانی است،که در آن آموزش فعال، صحبت کردن به همراه شنیدن و گوش دادن، و پرسیدن با هدف یادگیری و توسعه توانایی و دانش، موج می زند.
- چارچوبی است که در آن سازمان های ارائه کننده خدمت در قبال بهبود دائمی کیفیت پاسخگو بوده و با ایجاد محیطی امن و پویا در زمینه مراقبت بالینی فراگیر و حفظ استانداردهای بالای مراقبت مسئول می باشند (تعریف رسمی NHS).
این تعریف قصد داردکه سه ویژگی کلیدی را در سازمان های ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی تضمین نماید:
· استانداردهای سطح بالای مراقبت
· مسئولیت پذیری و پاسخگویی واضح برای استانداردهای مذکور
· بهبود مستمر و پایدار کیفیت
در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، دولتها و نظام های سلامت درگیر فرآیندهایی هستند که هدف آن ها حفظ و ارتقای مداوم کیفیت خدمات سلامت است. در هر نظام ارتقای کیفیت باید ملزومات و شرایط فرهنگی و نظام سلامت کشور را در نظر گرفته و به اصطلاح بومی سازی شود. در این میان مفهومی با عنوان حاکمیت خدمات بالینی در کشورهای دیگر آزمون موفقی داشته و مورد توجه قرار گرفته است.
طرح حاکمیت خدمات بالینی برای افزایش ایمنی بیمار در مراکز درمانی با تمرکز بر محور افزایش پاسخگویی و رضایتمندی،مدیریت خطر، استانداردسازی و تضمین کیفیت خدمات درمانی، بازآموزی و توانمندسازی کارکنان و اعتباربخشی استوار است. لازم به ذکر است اجرای برنامه های طرح حاکمیت بالینی بدون مشارکت کلیه پزشکان، پرستاران و کارکنان این مراکز قابل اجرا نمی باشد. از ابتدایی ترین مکان هایی که خدمات بهداشتی ارائه می شود تا بالاترین سطوح فوق تخصصی باید کیفیت و ایمنی بیمار در تمام فرایندها در نظر گرفته شود. لذا، این مجموعه در راستای پیشبرد اهداف مرکز، در خصوص حاکمیت خدمات بالینی گردآوری می شود.