"بیماران در طی سفرشان در سیستم سلامت حق دارند که با احترام و صداقت با آنها رفتار شده و در هر جا که امکان داشته باشد، بتوانند در تصمیم گیری در مورد درمانشان، شریک شوند."
یکی از مهمترین جنبه های حاکمیت بالینی است. و باید کلیه کارکنان مرکز از اهمیت پاسخگو بودن نسبت به بیماران و همراهان آنها آگاه باشند. برای بوجود آوردن چنین محیطی بایستی اقدامات زیر صورت گیرد.
1- تهیه بروشور حاوی اطلاعات مرکز از جمله خدمات قابل ارائه در مرکز،پوشش بیمه، روزهای ارائه خدمت، نحوه دسترسی به پزشک معالج
2- راه اندازی سیستم مدیریت صف
3- مکانیسم جمع آوری نظرات و پیشنهادات و شکایات
4- رضایت سنجی ازبیماران به شکل منظم و مداوم
5- مشاوره به بیماران و مدیریت خدمات ارتباطی (Patient Advice and Liaison Services)
6- فرهنگ انعطاف پذیری و مشارکتی
7- مشارکت بیمار و همراهان در تصمیم گیری درمان
8- اطلاع رسانی و کسب رضایت بیمار در خصوص امور پژوهشی
9- حمایت از گروههای آسیب پذیر جامعه
10- مراقبتهای محترمانه و توام با همدردی در دوره پایان زندگی
11- حفظ حریم خصوصی بیمار و صیانت از آن
12- اخذ رضایت آگاهانه در مورد اقدامات درمانی پرخطر از بیمار یا ولی قانونی وی