چگونه بدانیم خدمات اثربخش هستند؟
ارائه خدمات اثربخش وابسته به ساختارها و فرآیندهایی است که سطوح مختلف فعالیت های بهبود کیفیت را به یکدیگر مرتبط می سازد:
٭ توسعه شخصی و حرفه ای
- آموزش ها و کارآموزی های رسمی و غیر رسمی
- توسعه مهارت ها و شایستگی ها
- فعالیت هایی در زمینه اعتباربخشی و سرپرستی
- بازنگری های منظم و ارائه بازخورد به عملکرد افراد
- ایجاد تغییر در عملکرد در پاسخ به خطا یا شکایت
- حمایت از توسعه مهارت های رهبری
- مربیگری
٭ توسعه تیمی، دپارتمانی یا سازمانی
- توسعه تیم برای بهبود مراقبت
- تغییرات به نقش های حرفه ای و مسئولیت های واگذار شده
- تغییرات در فرآیندهای مراقبت در پاسخ به شواهد جدید
- بازطراحی خدمات برای بهبود ارائه مراقبت بیمار
- دستیابی به استانداردها، گایدلاین ها و اهداف
٭ ایجاد فرآیند بهبود، چه در سطح سازمانی و چه در سطح فردی:
- دسترسی به منابع شواهد: صحبت با همکاران، جستجوی مجلات، گایدلاین ها و استانداردها
- ارزیابی و استفاده از شواهد مناسب: چگونه تصمیم می گیرید که چه چیز مربوط و مناسب است؟
- توافق با محک زنی های محلی یا اندازه های عملکرد جایی که شواهد یا اندک است یا موجود نیست : باید تلاش کنیم تا چه چیزی به دست آوریم؟
- بازنگری عملکرد فعلی: در حال دستیابی به چه چیزی هستیم؟
- شناسایی اینکه چه چیز نیازمند بهبود است؟ چه چیز را در نظر نگرفته ایم؟ چه کاری را درست انجام می دهیم؟
- ایجاد بهبود: چگونه آنچه را انجام می دهیم تغییر دهیم؟
- پایش و بازنگری عملکردهای توسعه یافته: آیا تغییرات برای بیماران سودمند است؟
- اثربخشی بالینی همچنین با ممیزی های کشوری و برنامه های گزارشگیری که از سوی معاونت درمان دانشگاه و وزارت بهداشت انجام می شود، برای ایجاد فرصتی جهت یادگیری از خطاها و بهبود عملکرد و مراقبت بیمار مشارکت می کند.
با استفاده از اثربخشی بالینی و انجام ممیزی بالینی می توان شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب را شناسایی کرده و در جهت رفع ( جبران ) آن برنامه ریزی و مداخله لازم را انجام داد.
|